Ghid pentru antreprenori

Ce greșeli să eviți când faci un site

Vei găsi aici greșelile din perspectiva antreprenorului, adică fix acelea care sunt în controlul tău. Culmea, ele sunt și cele mai costisitoare. Nu vom trata aici celelalte 1 milion de posibile greșeli pe care ar trebui să le evite profesioniștii pe care îi plătești.

Photo of Bogdan Gheorghe

UX/UI designer & founder Live Design

1. Nu te apuca de site până nu ți-e clar de ce-l faci

N-o să iasă nimic dacă nu lămurești, din capul locului, ce reprezintă site-ul pentru tine: doar o carte de vizită, un magnet de lead-uri, un cârlig, un vehicul de vânzare…

Nu vei ști de ce resurse ai nevoie: bani, timp, echipă. Și nici nu vei putea să-ți propui așteptări realiste legate de rezultate.

Dacă nu ai un obiectiv definit, nu vei putea să:

– stabilești publicul țintă;

– propui call-to-action;

– definești conversia.

Vezi aici ce presupune etapa de business discovery.

2. Nu privi site-ul doar ca pe o cheltuială

Dacă focusul tău nu este pe investiție, adică pe ce-ți poate întoarce site-ul, mai bine amâni acest pas.

Fără un mindset de investiție, nu o să poți identifica ușor funcționalitățile care merită implementate și cele nice to have.

3. Nu începe niciodată cu designul

Pornești din start cu niște constrângeri majore. Designul îți va dicta fiecare alegere. Ai șanse mari să obții un site frumos (poate chiar spectaculos), dar complet inutil.

Multe agenții îți vor propune asta. Dar nu pentru că așa e corect, ci pentru că așa e cel mai ușor să facă bani 🙂

Designul este subiectiv. Tentația ta (firească) va fi să alegi ceva ce-ți place ție. Dar nu va avea nimeni interesul să-ți spună că n-are nicio valoare ce-ți place ție, ci ce-i place userului. 

Ratezi 4 etape esențiale din proces, care ar trebui să se întâmple înainte să te gândești la design.

4. Nu cumpăra un site fără suport

Te expui la riscuri de securitate și îți poți compromite ușor credibilitatea. Iar, în strânsă legătură, e posibil ca unele update-uri de securitate să-ți afecteze funcționalitatea.

Nu vei avea cu cine să dezvolți site-ul. Într-o lume în care timpul contează enorm, te vei mișca lent și imprevizibil, fiindcă depinzi de disponibilitatea dezvoltatorului. 

Dacă dezvoltatorul inițial nu mai este disponibil, riști ca un dezvoltator nou să-ți spună că nu lucrează pe ce a început primul și îți propune să o iei de la zero.

5. Nu ignora costurile ascunse ale unui site ieftin

Prima categorie de costuri ascunse – Banii pe care îi pierzi, crezând că ai făcut economie la site:

– Timpul echipei tale 

– Buget SEO / PPC / E-mail marketing / Social Media (adesea, de zeci de ori mai mare decât costul de realizare a site-ului)

A doua categorie de costuri ascunse (mult mai dureroasă) – Banii pe care nu îi câștigi:

Tu câți bani lași pe masă? / Câte momente bune din piață ai ratat?

Nu pleca de la premisa că întotdeauna un site ieftin e prost sau unul scump e bun. E important doar să înțelegi că fiecare proces din site-ul tău are nevoie de un buget. Iar dacă acel buget nu a fost alocat, înseamnă că… n-a fost prestat. Vezi aici detalii legate de costuri.

6. Nu te apuca de treabă fără să numești un project manager

Pare simplu: găsești o agenție, plătești, primești site-ul, încep să vină rezultatele. Dar scenariul ăsta nu există în viața reală 🙂 

În lipsa unui PM, multe task-uri cad la mijloc. Timeline-ul devine o corvoadă pentru toți cei implicați, iar responsabilitatea este pasată mai ceva ca într-un El Clásico.

Este foarte greu pentru furnizorii tăi de servicii să discute cu 10 oameni din compania ta și fiecare să spună altceva de fiecare dată. 

7. Nu supraestima feedback-ul de la prieteni

Dacă ar fi să fac un clasament al celor mai nocive tipuri de feedback, părerea prietenilor sau a apropiaților ar fi pe primul loc. Sunt și excepții, evident. Dar sunt atât de puține încât mai bine eviți.

Sunt cel puțin două vulnerabilități aici:

– Cât de matur ești tu să accepți feedback negativ de la un prieten / Cât de curajos este el să ți-l ofere;

– Cât de valid este feedback-ul pozitiv primit de la un prieten (îți spune ce crede el sau ce crede că ai vrea să auzi?).

Știi să ceri feedback specific de la ei? De exemplu: „Ce te-ai aștepta să se întâmple când apeși acest buton?”.

Sau te rezumi la: „Ție cum ți se pare?”.

8. Nu construi site-ul pe baza vreunui „audit gratuit”

Este economic imposibil să primești un audit relevant gratuit. 

Vei risca resurse considerabile pe care le vei arunca în demersul de creare site. Totul, pe baza unor concluzii general valabile, încropite cât mai automatizat posibil și ambalate ca să dea senzația că sunt personalizate.

Nu există soluții universale. Dacă vrei o analiză serioasă, fii pregătit să o plătești — e mai ieftin decât să refaci site-ul de două ori.